Uit een Canadees onderzoek waarbij het Atkins dieet is vergeleken met drie andere dieten is gebleken dat Atkins-dieet het meeste gewichtsverlies oplevert.
Daarnaast toonde de A to Z Weight Loss Study aan dat een koolhydraatarm dieet geen verhoogd risico op hart- en vaatziekten veroorzaakt. De invloed op HDL (goede) cholesterol en bloeddruk bleek positief.
Een verrassende uitkomst die haaks staat op veel huidige voedingsadviezen. Voor diegenen die het vertrouwen in een koolhydraatarm dieet enigszins verloren hadden, is het wellicht een reden om hun menig te herzien.
Na een dieet van 12 maanden (waarvan de eerste twee onder begeleiding) was de groep met het laagste koolhydraatgebruik (Atkins) gemiddeld 4,7 kilogram kwijtgeraakt, de andere groepen varieerden van ruim de helft, tot een derde ervan. Het aantal calorieën van de – in totaal vier – verschillende diëten was overigens gelijk.
Ook was bij de Atkinsgroep de bloeddruk het meest verlaagd en is de toename van HDL cholesterol het hoogst. Volgens onderzoekers is het niet waarschijnlijk, dat gemeten (zeer kleine) toename van LDL cholesterol aan het vet en eiwitrijk voedsel te wijten is.
De studie draagt bij aan het groeiend aantal bewijzen, dat een koolhydraatarm dieet voor effectief gewichtsverlies kan zorgen, zonder een verhoogd risico op hart – en vaatziekten.
Bron: Leslie Beck - Wednesday’s Globe and Mail
In een Israelisch onderzoek zijn de resultaten van drie verschillende diëten vergeleken. Ruim 300 personen met overgewicht verdeeld in drie groepen volgden een koolhydraatarm (Atkins) dieet, een Mediterraan dieet, of een vetarm dieet.
Gedurende het onderzoek, dat twee jaar duurde werden onder andere gewicht, cholesterol en bloedsuikerspiegel maandelijks bijgehouden.
Hoewel alle drie de vormen bij de deelnemers positief werkten, noteerde het koolhydraatarme dieet de grootste gewichtsafname en de meeste vooruitgang bij de verhouding tussen “goede” en “slechte” cholesterol. Dit laatste in tegenstelling tot wat eerdere critici meenden.
Uit het onderzoek kwam verder naar voren dat “trouw” aan een gekozen dieet van groot belang is, evenals matig eten en beweging. Het ontbijt is eveneens van belang, omdat het snacken voorkomt en de stofwisseling in gang zet.
Bron: Ana Boyd - eFluxMedia
Epileptische kinderen op een speciaal koolhydraatarm dieet krijgen tot 75 % minder aanvallen, dan bij een normaal eetpatroon.
Al eerder wezen onderzoeken in deze richting, maar nu is wetenschappelijk vastgesteld dat een Atkins- gebaseerd dieet werkt bij epilepsiepatiëntjes.
In het Institute of Child Health at University College London is klinisch onderzoek gedaan naar de effecten van een koolhydraatvrij dieet, in combinatie met beperkte eiwitinname. De resultaten van dit onderzoek zijn gepubliceerd in The Lancet.
Uiteraard is deze extreme vorm van het Atkins-dieet in klinische omstandigheden uitgevoerd en zal op die manier alleen onder medisch toezicht gevolgd mogen worden. Op welke wijze het precies werkt, is nog niet geheel duidelijk, wel is zeker dát het werkt!
Bron: James Randerson – The Guardian

