De meeste mensen die met het Atkinsdieet starten vallen in het begin snel af. Maar na een dag of 10 gebeurt er soms ineens niets meer. Wat is er aan de hand?

Allereerst; in de eerste dagen verliest u ook veel vocht doordat uw lichaam geen extra water meer nodig heeft om de glucosevoorraad (glycogeen) op peil te houden. Maar u raakt ook al vet kwijt in de eerste dagen. Al met al gaat het heel snel.

Toch heeft uw lichaam heeft vaak even de tijd nodig om te wennen aan de nieuwe situatie. Het wil de reserves liever niet kwijt. Het afvallen komt meestal vanzelf weer op gang. Wanneer dat niet gebeurd dan is het zaak om goed te kijken naar wat u eet. Eet u misschien verborgen koolhydraten? Of misschien iets waar u allergisch voor bent? Te veel van iets? Of juist te weinig?

Misschien bent u net begonnen met sporten, denk er dan aan dat spieren zwaarder wegen dan vet. Het kan dan lijken alsof u niet afvalt, maar dat doet u misschien wel. Of misschien slikt u medicijnen die het afvallen bemoeilijken?

Lukt het toch niet om verder af te vallen dan kunnen wij misschien iets betekenen. Samen met u proberen we uw menu zo te veranderen dat het afvallen weer op gang komt. Soms is het een kwestie van een lange adem, maar uiteindelijk komt het vrijwel altijd goed. Wij helpen u er graag bij!

Meer informatie over begeleiding vindt u op atkinslijn.

Mensen die als veertiger veel te dik waren hebben 75 procent meer kans dan slanke mensen om tussen hun zeventigste en tachtigste al dement te zijn. Bij mensen die niet echt vetzuchtig maar 'gewoon' te dik zijn, is het risico met 55 procent verhoogd.

Het is voor het eerst dat dikte of vetzucht in de volwassen jaren als risicofactor voor relatief vroege dementie wordt ontmaskerd. De cijfers komen voort uit onderzoek onder het klantenbestand van de grote Amerikaanse ziektekostenverzekeraar en gezondheidszorgleverancier Kaiser Permanente.

Het is een analyse van de gegevens van ruim tienduizend klanten in het noorden van Californië die tussen 1964 en 1973 40 tot 45 jaar oud waren, waarvan gewicht, lengte en huidplooidikten bekend waren en die sinds die jaren onafgebroken bij Kaiser Permanente verzekerd waren. De onderzoekresultaten zijn gepubliceerd op de website van het British Medical Journal.

Het mechanisme van vetzucht naar dementie lijkt in eerste instantie voor de hand te liggen. Te dikke mensen krijgen eerder hartziekten en diabetes. En die beide aandoeningen verhogen de kans op dementie. Maar na correctie van het bestand voor hartziekten en diabetes bleef het verband tussen dikte en dementie voluit in stand. ,,Misschien heeft vetzucht een directe invloed op het verval van zenuwen'', concluderen de onderzoekers. Vrouwen lopen overigens meer gevaar dan mannen, maar het is niet zeker of dat verschil blijft bestaan als veel grotere groepen mensen worden gevolgd.

Bron: NRC Handelsblad 30-04-05

Volgens een onderzoek van het Landmark Wellington Ziekenhuis helpt het Atkinsdieet diabetes II patiënten bij het afvallen en het in bedwang houden van hun ziekte.

Tijdens het onderzoek verloren 12 proefpersonen met overgewicht en diabetes type II gemiddeld 10 kilo (hoogste resultaat was 17 kilo) in 6 maanden met het Atkinsdieet. Het onderzoek toonde aan dat de glucose tolerantie aanzienlijk was verbeterd, een geweldige ontwikkeling omdat op deze wijze ernstige complicaties bij diabetici mogelijk kunnen worden voorkomen.

Dit onderzoek is pas het tweede op dit gebied en onderzoeker endocrynoloog dr. Jeremy Krebs was uitermate verrast over de resultaten. "Toen wij begonnen aan het onderzoek verwachtte ik eerlijk gezegd dat we zouden aantonen dat dit dieet schadelijk is bij diabetes patiënten. Ik had wel verwacht dat de proefpersonen zouden afvallen, maar niet dat ze zo'n aanzienlijke gezondheidswinst zouden boeken."

Aan het onderzoek namen 14 proefpersonen tussen de 25 en 62 jaar deel, met een gewicht tussen de 82kg en 130kg. Twee proefpersonen vielen af. Het dieet bevatte de eertse 2 weken maximaal 20 gram koolhydraten en in de weken daarna werd het aantal koolhydraten geleidelijk opgevoerd.

Het doel was om in de eerste 3 maanden af te vallen en in de volgende 3 maanden het behaalde resultaat vast te houden. De gemiddelde waarde voor LDL ('slechte cholesterol') nam iets toe maar dit werd volgens dr Krebs volledig goedgemaakt door een aanzienlijke toename van het HDL ('goede cholesterol'). Een verbetering van het cholesterol! En in tegenstelling tot verwacht werden géén nierproblemen aangetoond. 'Een opmerkelijk en veelbelovend resultaat'.

Bron: Carbaware 23 mei 2005 by Nikki MacDonald

Onderzoek laat zien dat het Atkinsdieet slaperigheid overdag bij Narcolepsie kan verbeteren.

Er wordt regelmatig beweerd dat het Atkinsdieet vermoeidheid en zwakheid veroorzaakt door het reduceren van de koolhydraat inname. Echter een recente studie, laat juist een verbetering zien bij narcoleptische patiënten die de Inductie fase van het Atkinsdieet volgen.

Negen patiënten van de narcolepsie kliniek aan het Veteraan Medische Gezondheidscentrum in North Carolina namen deel aan het onderzoek. Deze patiënten lijden aan buitensporige dag slaperigheid, ondanks behandeling.

De patiënten uit het onderzoek volgden de eerste fase van het Atkinsdieet, met een koolhydrateninname van minder dan 20 gram per dag, slikten dagelijks multivitamine en dronken de aanbevolen hoeveelheid water.

Na acht weken inductie (fase 1 van hetAtkinsdieet) werd bij deze patiënten niet alleen aanzienlijk gewichtsverlies geconstateerd maar ook een vermindering van slaperigheid overdag.

Naarmate de narcolepsie patiënten het dieet langer volgden namen de symptomen steeds meer af. Er werden geen ongunstige neveneffecten geconstateerd.

Deze resultaten impliceren dat het Atkinsdieet een heilzame therapie voor narcoleptici zou kunnen zijn om symptomen van dag slaperigheid te verbeteren.

Bron: Husain, IN DE OCHTEND, Yancy, W.., Jr., Carwile, S.T., et Al., "Dieet Therapie voor Narcolepsie," de Neurologie, 2004, 62(12) : p. 2300-2302.

Zwaarlijvige gezonde vrouwen werden uitgezocht om 4 maanden lang een low-carb ofwel een low-fat dieet te volgen. Bij de low-carb groep werd de koolhydraatinname de eerste 2 weken beperkt tot 20 gram per dag en langzaam verhoogd tot maximaal 60 gram per dag, op voorwaarde dat ze in ketose bleven.

De vrouwen in de low-fat groep volgden een dieet gebaseerd op 55% koolhydraat, 15% eiwit en 30% vet.

Beide groepen kregen voedingsadvies en hielden met een pedometer hun energieverbruik bij.

Het onderzoek toonde aan dat de vrouwen met het low-carb dieet aanzienlijk meer gewicht verloren, terwijl er geen verschil was in calorie-inname of energieverbruik. Het onderzoek ondersteunt de beweringen van dr Atkins over een metabolisch voordeel bij een low-carb dieet.

Bron: Brehm, B.J., Spang, S.E., Lattin, B.L., et. al., “The Role of Energy Expenditure in the Differential Weight Loss in Obese Women on Low-Fat and Low-Carbohydrate Diets,” Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism, 90(3), 2005 (Commentaar door Atkinsprofessionals www.atkins.com)