Atkins effectief en veilig
Nieuwe onderzoeksresultaten
Recepten nieuws
Eenvoudige menu's
Ervaringen van abonnees
Service abonnement € 15,00
|
Atkinsdieet volgens studies veilig en effectief
Vorige week kwam in het nieuws dat het Atkinsdieet de kans op hoge bloeddruk, aderverkalking en hartfalen zou vergroten. Het tegendeel is in de loop der jaren echter al lang bewezen, bij mensen die het Atkinsdieet volgen is het cholesterol al na een paar maanden gedaald en ook verbetert de bloeddruk aanzienlijk. Mensen met klachten zoals diabetes II, hypoglycaemie, migraine, PMS, depressie, ME, epilepsie, maag- en darmklachten, reuma, hartklachten etc. ondervinden dat de klachten aanzienlijk verminderen of verdwijnen. Er zijn dan ook heel wat mensen die het dieet volgen op advies van hun huisarts, internist of cardioloog.
Inmiddels is de volgende reactie van Prof. Dr. Jagat Narula, Irvine Medical Center, Irvine, USA en Dr. Leo Hofstra, Academisch Ziekenhuis Maastricht naar de Telegraaf verstuurd namens het LowCarb Platform:
In het artikel in deze krant op 17 juni wordt door Dr. Manuel Castro Cabezas vermeld dat het Atkins dieet, een voorbeeld van laag-koolhydraat dieet, een ramp is voor de bloedvaten. De discussie over laag-vet versus laag-koolhydraat dieet lijkt een punt van persoonlijke grillen van onderzoekers geworden. De suggestie van Dr Cabezas laat zien dat deze onderzoeker resultaten van een recente gepubliceerde en goed uitgevoerde studie in een gezaghebbend tijdschrift (Annals of Internal Medicine) terzijde schuift. Deze studie laat zien dat het initiele verlies in gewicht veel sneller gaat bij patienten met een laag-koolhydraat dieet in vergelijking met een laag vet-dieet. Na een jaar was het gewichtsverlies in beide groepen gelijk. Echter na een jaar dieet werd bij patienten met een laag-koolhydraat dieet een gunstiger spiegel van 2 typen vet partikels in het bloed gevonden (triglyceriden en HDL cholesterol), dan bij patienten met een laag vet dieet. Triglyceriden zijn direct gerelateerd aan de bloeddruk.
Het HDL cholesterol haalt vet uit de vaatwand, hetgeen een remmend effect heeft op de progressie van atherosclerose. Deze en een aantal andere studies hebben laten zien dat een laag-koolhydraat dieet effectief en veilig is. De suggestie van Dr Cabezas is daarom misleidend. Dit des temeer omdat Dr Cabezas resulaten van zijn eigen studie extrapoleert, welke niet ontworpen is om de lange termijn verschillen tussen laag-koolhydraat en laag-vet dieet te onderzoeken, maar slechts een 'snap-shot' onderzoek betreft.
|
|
Deze nieuwsbrief is een uitgave van Atkinslijn.
Met deze nieuwsbrief willen wij iedereen die bezig is met het Atkinsdieet, of hierin is geinteresseerd, op de hoogte brengen van nieuwe ontwikkelingen rondom het Atkinsdieet en Atkinslijn.
Meer informatie over Atkinslijn vindt u op www.atkinslijn.nl
|
Lees de ervaringen van Lia, zij is 185cm lang en woog 110 kg toen zij begon met Atkins. Na 8 weken was ze 9 kilo afgevallen.
Of de ervaringen van Marijke, 163cm lang, zij ging van 75 kg naar 70 kilo in 4 weken.
Ook Peter vertelt hoe hij van 109 kg naar 103 kg ging in slechts 4 weken.
Ervaringen op www.atkinslijn.nl
|
Het atkinsdieet werkt
Times, 18 mei 2004, door Nigel Hawkes
Mensen die het Atkins dieet volgen, verliezen snel gewicht zonder schadelijke veranderingen in hun cholesterolspiegels, aldus twee nieuwe onderzoeken.
De resultaten dwongen één vooraanstaande voedingsdeskundige ertoe te erkennen dat diëtisten die jaren geringschattend hadden gedaan over het Atkinsdieet nu niet meer om low-carb diëten heen konden. Walter Willet van de Harvard School of Public Health, voegde daaraan toe dat wijlen Dr. Robert Atkins lof verdiende voor zijn visie.
Het onderzoek is de laatste confrontatie in de dieetoorlog tussen Atkins die een menu voorschreef van veel vet en vlees met weinig koolhydraten als brood en aardappelen en het diëtistenestablisment dat de voorkeur geeft aan diëten met weinig vet. Al eerder erkenden de meeste voedingsdeskundigen, dat het mogelijk is om met Atkins af te vallen, maar ze geloofden dat het negatieve langetermijneffecten had op de gezondheid. De nieuwe onderzoeken maken een begin met het ontzenuwen van die opvatting.
Eén van de onderzoeken laat echter zien dat een dieet waarbij je calorieën telt en weinig vet eet net zo effectief is als je het een jaar volhoudt, maar dat het op de korte termijn minder doeltreffend is. De Atkins Foundation heeft het onderzoek van het Duke Universiteits Medisch Centrum in Durham, North Carolina (VS) mede gefinancierd, maar was niet betrokken bij het veldwerk. Hierin werd aan 120 zwaarlijvige volwassenen tussen 18 en 65 willekeurig een Atkinsdieet of een weinig-vetdieet toegewezen.
Na zes maanden was het gemiddelde gewichtsverlies op een Atkinsdieet zo'n 11 kilo en op een weinig-vetdieet ruim 6 kilo, aldus het verslag van het team in de Annals of Internal Medicine. De Atkins volgelingen verloren meer lichaamsvet, hadden lagere triglyceridespiegels in hun bloed en verhoogde niveaus van de 'goede' soort cholesterol; twee veranderingen die gezondheid van hun hart en bloedsomloop zouden moeten verbeteren. Het resultaat verbaasde het team. "Dit dieet heeft een enorme potentie," zei Will Yancy.
"Het gewichtsverlies verbaasde me, als ik heel eerlijk ben. We hebben ook geconstateerd dat cholesterolniveaus meer verbeterden bij een low-carb dieet vergeleken met een weinig-vetdieet."
Een tweede studie in hetzelfde nummer van het blad (niet bekostigd door Atkins) volgde twaalf maanden lang 132 zwaarlijvige volwassenen waarvan de meesten aan diabetes leden. De helft kreeg een Atkins-achtig dieet, de andere helft een weinig-vetdieet. Na zes maanden hadden de mensen op Atkins meer gewicht verloren, maar stabiliseerden op dat punt en de weinig-vetgroep begon in te lopen. Na twaalf maanden had de low-carb groep 5 tot 8,5 kilo verloren; de groep op weinig vet had 3 tot 8,5 kilo verloren. Maar opnieuw lieten de veranderingen in het bloed een voorkeur zien voor Atkins. De diabetespatiënten hielden hun bloedsuiker beter in de hand met het Atkinsdieet.
Linda Stern, hoofd van het onderzoek aan het Veterans Affairs Medisch Centrum in Philadelphia, zei: "Het is goed om te kiezen voor een low-carb dieet, omdat veel van onze overconsumptie te maken heeft met het nuttigen van te veel koolhydraten."
|